Friday 6 April 2012


Pulau mantanani

Pulau Mantanani sekumpulan tiga terpencil pulau-pulau barat laut Kota Belud, 80 km ke utara Kota Kinabalu. Ia begitu terpencil dalam fakta bahawa tidak sehingga baru-baru ini, hanya penduduk tempatan sahaja yang tahu kewujudan pulau-pulau.
Tetapi tarikan paling popular Pulau Mantanani dugong (lembu laut). Di sini anda boleh berenang dengan mereka. Pulau itu tidak diketahui oleh kebanyakan orang, walaupun suku kaum Ubian asli menangkap ikan di sini telah selama bertahun-tahun dilihat dugong.
Teluk terlindung di sekitar Pulau Mantanani seolah-olah memberikan habitat yang sesuai untuk dugong. Katil rumput laut didapati di kawasan cetek berpasir dalam terumbu pinggiran yang mengelilingi pulau-pulau. Populasi manusia yang kecil telah menyebabkan pencemaran minimum dan terdapat sedikit bising lalu lintas bot.

Berhampiran Mantanani Kepulauan banyak nelayan tempatan telah melihat dugong selagi mereka boleh ingat, walaupun pemerhatian adalah kurang kerap sejak kebelakangan ini. Mujurlah, penduduk tempatan tidak digunakan makan dugong.

Dugong (Dugong dugon) terancam oleh memburu (lelaki dan jerung) dan pemusnahan habitat semulajadinya.
 
Di kebanyakan rantau dugong di seluruh dunia sedang menghadapi ancaman kepupusan, dan ada kemungkinan bahawa ini adalah juga kes di Sabah.
Di Dunia Pemuliharaan Kesatuan Merah buku dugong Data disenaraikan sebagai "terdedah kepada kepupusan" dan perdagangan antarabangsa dalam artifak dugong telah dilarang dalam Konvensyen Perdagangan Antarabangsa Spesies Terancam.




Dugong yang paling terkenal adalah Nicky, dugong laki-laki muda yang Kerap air laut yang hangat tropika di sekitar Pulau Mantanani. Nicky mendapat namanya daripada luka kecil atau "nama samaran" dalam kebetulan ekor kiri, dan ini adalah cara yang anda boleh mengiktiraf beliau. Beliau adalah seorang lelaki juvana kira-kira 2 meter (6.5 kaki) panjang - dia masih telah banyak berkembang untuk mencapai kematangan (dugong matang sehingga 3 meter atau 10 kaki panjang).
Biasanya anda boleh melihat Nicky sahaja, walaupun terdapat dugong yang lain di sekitar. Kadang-kadang anda boleh melihat seorang ibu dan anaknya boleh dilihat.

 
Dugong sering dipanggil lembu laut kerana saiz yang besar dan jenis herbivor. Walaupun ia juga boleh menggunakan lebih daripada 15 spesies yang berbeza rumput laut, pelbagai pilihan mereka (yang dijumpai dalam banyak pada Mantanani) adalah spesis genera Halodule dan Halophila. Dugong mengambil kuantiti yang luas rumput laut: dugong tempatan sepenuhnya akan memakan 35 kg sehari, 1/10 berat badan. Memandangkan mereka memetik rumput laut, dugong meninggalkan memberitahu-kisah yang berliku-liku jalan pasir putih di belakangnya - jejak suapan.
Dugong tidak tidak mengambil bilah rumput sahaja, tetapi memetik rizom berkhasiat, atau akar yang tumbuh di bawah pasir. Kerana mereka memerlukan kuantiti besar seperti rumput laut setiap hari, mereka mungkin perlu untuk bergerak antara laman penyusuan membenarkan dilepas meragut kawasan untuk tumbuh semula. Walaupun dimensi besar mereka lebih 3m panjang dan 350 kg, dugong boleh mencapai kelajuan tertinggi sebanyak 25 kmj. Purata laju menjajap 10 kmj boleh dikekalkan untuk tempoh yang panjang dan dugong boleh bergerak selama beratus-ratus km dalam tempoh beberapa hari sahaja. Sirip dada digunakan untuk menerajui dan brek, dan juga untuk sculling menyimpan kepala di atas air apabila ia mulai di laut berombak.

Mantanani Island Resort terletak di hujung barat pulau terbesar dan yang terletak di pinggir teluk berpasir putih mempesonakan. Terletak di antara pokok-pokok kelapa tinggi 9 pantai chalet desa yang datang beserta bilik air, mandi panas dan penghawa dingin.
Resort ini memenuhi keperluan bukan sahaja untuk penyelam dan pemerhati burung tetapi ia juga merupakan percutian yang sesuai untuk sesiapa sahaja yang menghargai ketenangan dan ketenangan sebuah pulau yang.
Untuk mendapatkan Mantanani, seseorang itu perlu mengambil penerbangan langsung dari KLIA ke Kota Kinabalu di Sabah. Dari Kota Kinabalu, teruskan perjalanan ke Kota Belud oleh jalan raya, yang mengambil masa kira-kira sejam. Sekali di Kota Belud, anda akan mempunyai untuk mengambil bot laju, yang boleh mengambil masa sehingga jam lagi untuk sampai ke Pulau Mantanani.

No comments:

Post a Comment